گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
آيا امام حسين ( ع ) دستور خصوصی داشت ؟


يكی از اموری كه موجب می‏گردد داستان كربلا از مسير خود منحرف گردد و
از حيض استفاده و بهره برداری عامه مردم خارج شود و بالاخره آن هدف كلی‏
كه از امر به عزاداری آن حضرت در نظر است منحرف گردد اينست كه‏
می‏گويند حركت سيدالشهدا معلول يك دستور خصوصی و محرمانه به نحو قضيه‏
شخصيه بوده است ( 1 ) و دستوری خصوصی در خواب يا بيداری به آن حضرت‏
داده شده است . زيرا اگر بنا شود كه آن حضرت يك دستور خصوصی داشته كه‏
حركت كرده ، ديگران نمی‏توانند او را مقتدا و امام خود در نظير اين عمل‏
قرار دهند و نمی‏توان برای حسين " مكتب " قائل شد ، برخلاف اينكه‏
بگوئيم حركت امام حسين از دستورهای كلی اسلام استنباط و استنتاج شد و
امام حسين تطبيق كرد با رأی روشن و صائب خودش كه هم حكم و دستور اسلام‏
را خوب
می‏دانست و هم به وضع زمان و طبقه حاكمه زمان خود آگاهی كامل داشت .
تطبيق كرد آن احكام را بر زمان خودش و وظيفه خودش را قيام و حركت‏
دانست ، لهذا در آن خطبه معروف استناد كرد به حديث معروف رسول خدا :
« من رأی سلطانا جائرا » . . . ايضا فرمود : « الا ترون ان الحق لا يعمل به‏
و أن الباطل لا يتناهی عنه ، ليرغب المؤمن ». . . نفرمود : ليرغب الامام.
يعنی وظيفه هر مؤمنی اين بود نه وظيفه امام حسين از آن نظر كه امام بود .
ولی معمولا گويندگان برای اينكه به خيال خودشان مقام امام حسين را بالا
ببرند می گويند دستور خصوصی برای شخص امام حسين برای مبارزه با شخص‏
يزيد و ابن زياد بود و در اين زمينه از خواب و بيداری هزارها چيز
می‏گويند . در نتيجه قيام امام حسين را از حوزه عمل بشری قابل اقتدا و
اقتفا كه « و لكم فی رسول الله اسوش حسنة »( 1 ) خارج می‏كنند و به اصطلاح‏
از زمين به آسمان می‏برند و حساب " كار پاكان را قياس از خود مگير "
به ميان می‏آيد و امثال اينها . هر اندازه در اين زمينه خيالبافی بيشتر
بشود ، از جن و ملك و خواب و بيداری و دستورهای خصوصی زياد گفته شود
اين نهضت را بی مصرف‏تر می‏كند .
حالا ببينيم آيا اگر امام حسين با دستور خصوصی عمل كرده باشد مقامش‏
بالاتر است يا اگر با دستور كلی و تطبيق كلی بر جزئی و اصابه در تطبيق آن‏
در حالی كه دهات و كبار صحابه
مانند ابن عباس از تطبيق آن عاجز بودند عمل كرده باشد مقامش بالاتر است‏
؟ ما شرقيها مقام را فقط به اين می‏دانيم كه گفته شود فلان شخص اهل مكاشفه‏
است ، اهل كرامت و معجزه است ، جن در تسخير دارد ، با فرشتگان تماس‏
دارد . شك نيست كه امام حسين دارای مقام ملكوتی است اما او دارای مقام‏
جمع الجمعی است ، انسان كامل است ، مقام انسان از مقام فرشته بالاتر
است . حد اعلای كمال انسان در اين نيست كه با فرشته در تماس باشد . حد
اعلای كمال انسان اينست كه انسان كامل باشد . ما می‏گوئيم در معراج جبرئيل‏
از تك فروماند . اگر امام حسين با راهنمائی مستقيم فرشته حركت كرده‏
باشد معنايش اينست كه با عقل و تشخيص شخص خودش قادر نبود كه وظيفه‏
خود را تشخيص دهد .
اما اگر با عقل خود تشخيص داده باشد معنيش اينست كه عقل و ادراك‏
شخص خودش از همه بالاتر بود و كار الهام را كرد . الهام در جايی است كه‏
هدايت عقل و شرع وافی نباشد ، در صورتی كه هدايت عقل و شرع برای امام‏
حسين كافی بود . عليهذا معنای « ان الله شاء ان يراك قتيلا » اينست كه‏
مشيت كلی تشريعی اين را اقتضا كرده نه مشيت تكوينی يا مشيت تشريعی‏
مخصوص شخص خود تو . در قديم علمای ما روی اين جهت زياد بحث كرده‏اند
كه آيا مشيت در جمله : « ان الله شاء ان يراك قتيلا » مشيت تشريعی است‏
يا تكوينی ؟ و قبول كرده‏اند مشيت تشريعی است ، ولی در اين جهت بحث‏
نكرده‏اند كه بنابر مشيت تشريعی آيا اين مشيت ، همان مشيت كلی است كه‏
شامل همه مسلمين بوده است
يا نه ، يك مشيت تشريعی و دستور تشريعی بوده است كه اختصاص داشته به‏
امام حسين عليه السلام ؟
طور ديگر هم می‏توان بحث كرد كه عاقلانه‏تر باشد : آيا امام حسين كه قيام‏
كرد از آن جهت قيام كرد كه امام بود يا از آن جهت كه يك نفر مؤمن و
مسلمان بود ؟ به عبارت ديگر اگر بخواهيم در اطراف حديث « ان الله شاء
ان يراك قتيلا » بحث كنيم بايد بگوئيم آيا مشيت تكوينی بود يا تشريعی ،
و بنابر تشريعی آيا تكليف خصوصی و شخصی بود يا تكليف كلی ؟ و بنابر دوم‏
آيا آن تكليف كلی متوجه امام و پيشوای مسلمين بود يعنی از نوع وظائف و
تكاليفی است كه برای ائمه وضع شده يا از نوع تكاليفی است كه برای عموم‏
مؤمنين و مسلمانان وضع شده ؟ در اين زمينه بايد مثالهای توضيح دهنده‏ای‏
ذكر شود ، ضمنا آنجا كه تكاليف مخصوص ائمه مسلمين ذكر می‏شود فرق گذاشته‏
شود بين تكاليف امام به معنی زعيم فعلی مسلمين و بين امام به معنی صاحب‏
مقام ولايت و وصايت